Alianční příručku ke vzdělávání budou moci použít i vojáci v Africe

Na Velitelství NATO v Bruselu byla představena publikace, jež může pomoci armádám nejen členských států Aliance nastavit model kariérového vzdělávání poddůstojníků a praporčíků. Na projektu, který vznikal více než dva roky, pracovalo přes padesát odborníků ze 13 zemí včetně České republiky.

Příručka, jež je obsahově podobná školním osnovám, popisuje, jaké kariérové kurzy a s jakým zaměřením by měli tito vojáci absolvovat. Takzvané referenční kurikulum například doporučuje, kolik úrovní kurzů v kariérovém vzdělávání by měl voják projít včetně obsahu jednotlivých kurzů.

Publikace navazuje na podobnou pro důstojníky, která byla představena na podzim 2011, a zajímavostí je, že ji může použít jakákoliv armáda - není tedy určena výhradně vojákům členských zemí Severoatlantické aliance či programu Partnerství pro mír.

"Byla záměrně psána obecně a cílena nejen na vojáky NATO," potvrzuje Luděk Kolesa, jenž byl v roce 2011 jedním z jejích iniciátorů, a dodává: "Uplatnit ji tedy mohou i armády, které poddůstojnický a praporčický sbor teprve budují, či ho reformují - například v Africe."

Podle Kolesy, který má na ministerstvu obrany na starosti právě vzdělávání poddůstojníků a praporčíků, se publikace nezabývá taktikou ani výcvikem, ale vzděláváním a výchovou. "Kurikulum záměrně neobsahuje žádnou národní doktrínu, jde o obecné znalosti a vědomosti profesionálních vojáků. Úmyslně se také nevěnuje taktice nebo odborně - technickým předmětům, do nichž se promítá mnoho národních specifik," tvrdí.

V knize uživatelé najdou témata jako například leadership a etika, vojenská historie, moderní aspekty vojenských operací, komunikace či techniky instruktáže. Publikace není pro armády závazná, jednotlivé země ji mohou vzít jako inspiraci při budování nebo zlepšování vlastního systému kariérového vzdělávání. Proto se také v seznamu doporučené literatury vyskytují díla nejen v anglickém jazyce.

Kvalitní kariérové vzdělávání je podle Luďka Kolesy charakteristickým prvkem moderních profesionálních ozbrojených sil a odlišuje je od armád postavených na povinné vojenské službě. Cílem těchto metodik je pak především zlepšit interoperabilitu mezi armádami. "Výcvik a vzdělávání jsou chápány v NATO jako důležité nástroje pro zlepšení interoperability. Proto se s útlumem operace v Afghánistánu klade stále větší důraz na mezinárodní cvičení a spolupráci v oblasti vzdělávání."

Publikace, jejíž francouzský a ruský překlad se připravuje, je k dispozici na webových stránkách NATO: http://www.nato.int/nato_static/assets/pdf/pdf_topics/20131209_131209-nco-defence-curriculum.pdf

Převzato z army.cz