Náměšťská vrtulníková základna certifikovala instruktory amerických vrtulníků Venom a Viper

Autor: Štěpánka Tříletá

Kompletní flotila 12 strojů systému H-1 je v České republice od června, nyní dokončila intenzivní výcvik skupina českých instruktorů. Certifikace personálu, který bude školit další piloty a techniky náměšťské 22. základny vrtulníkového letectva, představuje důležitý milník v procesu zavádění nové techniky do výzbroje Armády ČR.

„Zrychlí se tempo výcviku personálu tak, aby bylo možné co nejdříve dosáhnout požadovaných schopností,“ vysvětluje přínos certifikace instruktorů velitel základny brigádní generál Rudolf Straka.

Program výcviku personálu H-1 je rozdělen do několika fází, certifikací byla završena ta první. V následujících měsících se budou podle Straky společně s americkými specialisty podílet na zaškolení techniků a pilotů na oba typy vrtulníků: UH-1Y Venom a AH-1Z Viper.

„Nově vyškolení čeští instruktoři postupně přebírají výcvik od amerických instruktorů a poté, co skončí jejich působení v ČR, budou plně zodpovědní za vzdělávání stávajícího i nově příchozího personálu. Zaškolování na nový typ zahrnuje jak teoretické školení, tak praktické lety ve dne i v noci, které umožňují získat jednak základní letové dovednosti, ale i zvládat manévry a taktiku, která je nezbytná pro plnění vojenských úkolů,“ doplnil.

Bez simulátoru by to nešlo

Po absolvování základního kurzu v USA, kde si piloti osvojili znalosti o konstrukci vrtulníku, avioniku, ovládání stroje a technici jejich údržbu, pokračovala instruktorská příprava na domovské základně v Náměšti pod vedením amerického výcvikového týmu.

„Rolí instruktora je perfektně znát vrtulník jako takový, znát systémy, pilotáž vrtulníku a jeho omezení, a to vše předávat novým pilotům dle výcvikové osnovy,“ představuje své úkoly v pozici instruktora podplukovník Marcel Kica, velitel 221. vrtulníkové letky a velitel výcvikové skupiny H-1, který prošel úspěšnou certifikací.

Součástí pokračovacího výcviku je také příprava na moderním simulátoru, který je od roku 2023 umístěn na vrtulníkové základně. Ten pomáhá posádkám lépe se připravit na různorodé situace, které mohou nastat během reálných misí, aniž by riskovali svou bezpečnost. „Ve výuce nových pilotů je použití simulátoru alfa a omega. S piloty si nejprve vyzkoušíme danou misi na simulátoru a pak stejné zadání jdeme létat ve vrtulníku. Simulátor využívají také k tomu, aby si ověřili získané znalosti během teoretické přípravy na počítačové učebně,“ přibližuje různé způsoby výuky podplukovník Kica, který je s přístupem nových pilotů ke vzdělání velmi spokojen.

Nové vrtulníky, moderní zbraňové systémy

Vyvrcholením vzdělávacího programu posádek určených do rolí školitelů byly ostré letecké střelby vojenském výcvikovém prostoru Libavá. Nové vrtulníky jsou vybaveny moderními zbraňovými systémy pro přesné zaměření a účinnější palbu. Jsou zde integrovány vylepšené zbraně a obranné systémy pro posílení bojových schopností. Víceúčelové vrtulníky Venom jsou vyzbrojeny laserem naváděnými raketami, neřízenou municí a lafetovanými kulomety. Naproti tomu bitevní vrtulník Viper je vyzbrojen řízenými střelami i neřízenými raketami, laserem naváděnými raketami a tříhlavňovým 20 mm kanonem M197 v přední části vrtulníku. Oba stroje tak umí poskytovat vzdušnou podporu a plnit úkoly na bojišti. Dle slov pilota Kicy jsou zbraňové systémy u těchto vrtulníků velmi přesné.

Na nové vrtulníky se školí i pozemní personál

Vedle výcviku pilotů probíhá také základní typový výcvik pozemního personálu vrtulníkové základny, a to jak teoretický, který probíhá na počítačové učebně, tak praktický. „Technici se učí obsluhovat jednotlivé systémy vrtulníků a provádět jednotlivé předepsané práce, práci s technickou dokumentací a získávají znalosti z technologií oprav,“ přibližuje hlavní inženýr základny podplukovník Dušan Häutler.

Moderní technologie na vrtulnících H-1 vyžadují specifickou údržbu, která je odlišná od způsobu oprav vrtulníků řady Mi. „Vrtulníky prochází na základě letových hodin periodickými inspekcemi. Veškeré úkony se provádí u nás v hangáru buď vlastním personálem, nebo v případě vyššího typu údržby ve spolupráci s americkými instruktory,“ doplňuje hlavní inženýr základny.

Šéf amerického školicího týmu Michael Johnson pogratuloval českým pilotům k úspěšnému ukončení náročného dvouletého výcviku: „Jsem rád, že se vše podařilo společnými silami zvládnout a výcvik jsme dotáhli do konce. Děkuji celému personálu, který se na výcviku podílel a také za spolupráci při tvorbě osnov.“ Přítomnost amerických školitelů se předpokládá i v roce 2025.

Převzato z acr.mo.gov.cz