Práce vojáků si velice vážím, Kriminálka Anděl je fikce

Vyjádření ministra obrany k jeho účinkování v seriálu Kriminálka Anděl.

Vážení čtenáři, vojáci!

V neděli byl odvysílán další díl seriálu Kriminálka Anděl. Jde již o čtvrtou sérii oblíbených detektivních příběhů. Jak asi víte, hrál jsem v předešlých letech v tomto seriálu hlavního vyšetřovatele. Jenže teď je situace poněkud jiná.

Před rokem bylo rozhodnuto o natáčení dalších pokračování. Ale člověk míní a život mění. Vstoupil jsem do politiky, hnutí ANO uspělo v loňských volbách a já se stal ministrem. Navíc ministrem obrany. Situaci bylo nutné řešit. Nebylo to úplně jednoduché. Natáčení další série bylo už v pokročilé přípravě, scénáře napsány a s dlouhodobou prací počítal i početný štáb, včetně mnoha herců. Co teď? Bylo jasné, že ministr obrany nemůže vystupovat v seriálu a zároveň bylo třeba zachránit nákladný projekt v pokročilém stavu přípravy.

Bylo nutné vymyslet rozumný kompromis. Nakonec jsem se s vedením televize dohodl, že několik dílů bude přepsáno, aby mohla být moje postava (šéf mordparty Tomeček) vyvedena z dějové linky. Zároveň takové řešení umožňovalo můj případný návrat do seriálu, pokud by se v budoucnu plánovalo další pokračování. Ministrem nebudu navěky a je tedy logické udržovat s mojí původní profesí určitý kontakt pro návrat „do civilu“. Rád bych ale zároveň řekl zcela jasně, že v případě Kriminálky Anděl šlo o jedinou výjimku. Všechny ostatní projekty jsem zrušil, nabídky odmítl, přestal jsem hrát i v divadle.

Pečlivě jsme tedy společně s produkcí naplánovali těch několik natáčecích dní, které byly k realizaci zapotřebí. Šlo výhradně o neděle a nikdy tím nebyly ovlivněny moje pracovní povinnosti. Herci i štáb se mi zcela přizpůsobili.

A pak přišla epizoda „Mise“, která u některých z vás mohla vyvolat rozpaky nebo dokonce nevoli. Rád bych zdůraznil, že vznikla stejně jako ostatní příběhy seriálu: scénáristé zkombinovali několik mediálně zmíněných (a tedy ne průkazných) případů z minulosti, poptali se tzv. insiderů a začali fabulovat. To znamená dotvářet tak, aby byl příběh atraktivní. Teprve po značné míře této fabulace vznikl scénář inspirovaný i z jiných zdrojů. Nejedná se tedy o reálný případ, ale o smyšlený příběh, o fikci vytvořenou z informační mozaiky, kterou se autorům podařilo sehnat a kterou volně dotvořili.

Dovolím si tvrdit, že devět filmů z deseti se nelichotivě dotkne nějaké profese a vůbec to přitom neznamená, že všichni, kdo se v té profesi pohybují, jsou nedůvěryhodné osoby nebo dokonce gauneři. Neznamená to, že jedna epizoda zpochybňuje či dokonce uráží celou profesní skupinu. Pokud bychom přistoupili na takové tvrzení, mnoho filmů by nevzniklo. Jednou by se cítili dotčení policisté, jindy soudci, pak zas lékaři nebo taxikáři a mohl bych pokračovat donekonečna. Televize není realita. Televize je komerční spotřební produkt určený širokému spektru diváků.

Nastala ale jedna specifická situace. V tom příběhu hrál shodou mnoha nepředvídatelných okolností ministr obrany. Proto chápu, že mohl vyznít nevhodně, nešťastně a že se to celé mohlo některých z vás dotknout. A to mě rozhodně netěší. Vaší práce si totiž velice vážím. Mnohokrát jsem to řekl veřejně, do médií i při našich společných setkáních. Snažím se, abyste měli pro svoji náročnou práci slušné podmínky, a jsem hrdý na vaše výsledky. Ostatně, před pár dny je velice kladně hodnotil nový generální tajemník NATO Stoltenberg při našem setkání v Bruselu.

Kdyby pověst armády závisela na jednom televizním příběhu, nestála by na pevných nohách. Je tomu ale přesně naopak. Lidé vám právem důvěřují a věřím, že i vy důvěřujete mně.