S pandemií pomáhá už 236 vojáků, armáda znovu zprovoznila call centra na pomoc hygienám

Autor: redakce (ob)

Od pondělí 15. listopadu příslušníci české armády znovu pomáhají ve zdravotnických a sociálních zařízeních tam, kde pandemie udeřila nejsilněji. Kromě toho vojáci opět zprovoznili call centra, která pomáhají hygienickým stanicím s trasováním covid pozitivních a aktivovala 25 mobilních odběrových týmů, které jsou určeny především k hromadnému testování v ohniscích nákazy.

K dnešnímu dni je takto nasazeno 236 vojáků z povolání v celkem 58 zařízeních. Armáda může na základě nařízení vlády z dubna 2020 vyslat až 900 vojáků.

Nejedná se o zdravotnický personál, jedná se o vojáky na pomocné práce. Podle toho, v jakých zařízeních pracují, pomáhají s polohováním pacientů, asistují jim při osobní hygieně či při jídle. V sociálních zařízeních kromě pomocných prací u klientů pomáhají také s úklidem nebo s provozními pracemi.

Zkušenosti z minulé vlny

Podle generála Václava Vlčka, náčelníka štábu Velitelství pro operace, který je členem ICŘT (Integrovaného centrálního řídicího týmu), je systém nastavený už z předchozí vlny. Nemocnice vyhodnotí situaci jako krizovou, obrátí se na krizový štáb kraje, kde stav zhodnotí. Pokud nelze pomoci v rámci kraje, putuje žádost na Ústřední krizový štáb, který ji schválí a předává armádě k zabezpečení. Hlavní sestra Ministerstva obrany do zařízení zavolá a zeptá se na konkrétní požadavky. „Od prvotního požadavku za dva až tři dny už vojáci tam, kde jsou potřeba, pomáhají,“ sdělil Vlček.

Na dvacetitisícové počty nakažených se armáda připravovala už s předstihem. „My jsme z toho vycházeli, asi tři týdny zpátky jsme provedli rezervaci sil u pozemních, vzdušných sil a u Vojenské policie,“ potvrdil.

Nasazovaní vojáci jsou očkovaní i předem otestovaní

Útvary, které se chystají na zahraniční operace nebo jsou v pohotovostních systémech NATO či EU, pokračují ve výcviku a nasazení v krajích se jich netýká. Podle Vlčka nyní pomáhají primárně ty, které neměly plánovaný výcvik a byly k dispozici v podstatě okamžitě. „Do nemocnic a sociálních zařízení také nasazujeme pouze očkované vojáky, kteří jsou předem testováni na covid,“ zdůraznil Vlček.

Call centra vyřídí přes 700 hovorů denně

Kromě pomoci v nemocnicích a sociálních zařízeních armáda opět zprovoznila čtyři call centra (Tábor, Lipník, Praha, Opava), která pomáhají hygienám s trasováním nakažených. Nasazeno je zde dalších 85 vojáků z 53. pluku průzkumu a elektronického boje Opava, Posádkového velitelství Praha a centra nasaditelných systémů AKIS Lipník nad Bečvou.

Call centra v Opavě a Táboře provozuje 53. pluk průzkumu a elektronického boje. „Ve dvou osmihodinových směnách, sedm dní v týdnu se v call centru už měsíc pravidelně střídá více než šedesát příslušníků opavské posádky,“ říká major Vít Knapek, náčelník oddělení komunikačních a informačních systémů opavského pluku a v současné době vedoucí opavského call centra.

Do dnešního dne vojáci v obou městech vyřídili přes 16 tisíc hovorů, denně jich zvládnou přes sedm set. Většina vojáků má podle Knapka s prací operátorů zkušenosti už z předchozí vlny. „Už to trvá poměrně dlouhou dobu a lidé jsou pochopitelně unaveni, snažíme se však zachovávat nejen profesionální, ale i lidský přístup, a pokud je ochota a porozumění na obou stranách, jsou emočně vypjaté situace zastoupeny jen minimálně,“ prozrazuje jeden z operátorů call centra z 53. pluku průzkumu a elektronického boje.

Převzato z army.cz