10. 7. 2025
Autor: OdKV KaNGŠ AČR
30. června 2025 byla ukončena Vojenská linka psychologické pomoci, kterou do tohoto data provozovala Agentura vojenského zdravotnictví. Linka vznikla v roce 2020, tedy v období covidové pandemie, kdy byla obecně napříč populací větší potřeba řešit krizové situace formou „vzdáleného přístupu,“ tedy bez osobního kontaktu. V prvním roce fungování linku a FB chat kontaktovaly necelé dvě stovky volajících. Již v následujícím roce, kdy se zdravotní situace a hygienická opatření stabilizovala v ČR a potažmo i ve službě v AČR, klesl počet zájemců o tuto formu psychologické pomoci na nižší desítky. V dalších letech mělo její využití stále klesající tendence.
Nové výzvy, osobní přístup
„Hlavním důvodem ke zrušení této vojenské linky pomoci byl trvale klesající zájem o tuto distanční formu psychologické pomoci. Díky plánované restrukturalizaci psychologické služby jsme přistoupili k jejímu zrušení. Psychologové, kteří byli do tohoto data součástí odboru vojenské psychologie Agentury vojenského zdravotnictví, jsou nově zařazeni zpět do struktury Armády České republiky,“ uvedla podplukovnice Olga Dziaková, vedoucí starší psycholožka oddělení operační psychologie Agentury vojenského zdravotnictví MO. Tato systémová změna učinila psychologickou pomoc pro vojáky a ostatní dostupnější v místě jejich posádek. Psycholog, který zabezpečoval telefonickou linku, byl současně nedostupný pro psychologickou péči „face to face“ pro vojáky, kteří potřebovali akutní pomoc.
Klesající tendence využití linky
Za první pololetí roku 2025 využilo linku pouze několik jednotlivců. Počty kontaktů na Vojenskou linku psychologické pomoci zahrnují také online chat, který fungoval na platformě Facebook. I ten byl ze stejných důvodů zrušen současně s telefonní linkou.
„S ohledem na aktuální situaci a její vytížení jsme vyhodnotili, že další udržování linky je neefektivní. Psychologická pomoc vojákům, občanským zaměstnancům, veteránům a dalším však tímto rozhodnutím nebude nijak omezena, naopak ji rozšiřujeme a snažíme se ji dostat co nejblíže k lidem,“ komentuje rozhodnutí brigádní generál Petr Baran, ředitel sekce vojenského zdravotnictví MO.
Důraz na osobní kontakt
Tím nejdůležitějším prvkem, který linku nahradí, je osobní kontakt psychologa s vojáky. Sledujeme trendy a potřeby této služby. K tomu jsme podnikli několik kroků. Díky decentralizaci psychologické služby se armáda vrací k modelu, kdy jsou psychologové přímo součástí jednotek. Vojáci, zaměstnanci AČR, ale i veteráni či rodinní příslušníci mají tedy možnost obrátit se na vojenského psychologa osobně, nebo telefonicky v místě bydliště, nebo výkonu služby. Pro veterány vzniká síť terénních pracovníků, kteří jim v případě potřeby okamžitě pomohou kontaktovat vojenského psychologa. Odbornou psychologickou pomoc mohou zprostředkovat také vojenští lékaři v Centrech zdravotních služeb AČR. V neposlední řadě mohou příslušníci a zaměstnanci resortu MO využít možnost kontaktovat psychologa prostřednictvím telefonní linky, jejímž zřizovatelem je Ministerstvo vnitra a která je určena pro příslušníky ozbrojených složek a IZS.
Online spojení bude i dál
V případě potřeby je možné využít „anonymní linku pomoci v krizi“ na čísle 974 834 688, kterou pro příslušníky ozbrojených složek a IZS poskytuje Ministerstvo vnitra. Tato linka je dostupná non-stop. Kontakty na jednotlivé vojenské psychology budou aktualizovány v krátkém časovém horizontu. Vojáci z povolání a občanští zaměstnanci mohou psychology vyhledat také cestou armádních informačních systémů.
Převzato z acr.mo.gov.cz