16. 6. 2022
Autor: kapitán Štěpán Malast
Bojový prapor, který tvoří vojáci žateckého 41. mechanizovaného praporu a je součástí úkolového uskupení mise na Slovensku, je připraven k přesunu do výcvikového prostoru ve slovenské Lešti. Více než tři stovky vojáků a téměř stovka vozidel se přesune po vlastní ose v nočních hodinách následujících dnů. Nadrozměrná technika typu Pandur II 8x8 CZ se přepraví po železnici.
Dvě desítky bojových vozidel včera v dopoledních hodinách umístili vojáci na vagóny, aby dnes ráno zahájily téměř dvoudenní přesun na Slovensko. Volba přesunu po železnici zabrání rizikům, která provázejí provoz nadrozměrných vozidel po běžných komunikacích.
„Přesun nadrozměrné techniky je po železnici jednoznačně bezpečnější a v konečném důsledku i ekonomičtější. Bojová vozidla Pandur, přestože by to zvládla, nejsou stavěna na tisícikilometrové přesuny. Některé sledované provozní hodnoty by mohly donutit osádky v průběhu přesunu po silnici k různých pravidelným servisním úkonům. Ostatní typy vozidel jedou po vlastní ose,“ vysvětlil důvody různého způsoby přepravy techniky do zahraničí nadrotmistr Lukáš Kuba z oddělení logistiky Velitelství 4. brigády rychlého nasazení (4. brn).
Před odjezdem proběhlo tzv. vagónování, což je příprava techniky, vagónů a následné najetí s technikou. Vojáci vagónování nacvičují pravidelně a pro většinu z nich to není nic nového. Neznámá pro vojáky 4. brn není ani vojenská železniční vlečka v Podbořanech, kde vojáci poprvé vagónovali vozidla Pandur v dubnu 2010, před odjezdem do zahraniční operace na území Kosova. Včera si celou proceduru zopakovali na stejném místě.
„Samotný proces vagónování spočívá v přípravě vagónů jejich tzv. odstrojením, kdy se upínací mechanismy a vázací prostředky připraví na najetí techniky. Když je technika na vagónu na místě určeném pro fixaci, zajistí se vázacími prostředky, aby nedošlo k nežádoucímu pohybu během přepravy. To se každou zastávku kontroluje,“ upřesnil velitel přesunu po železnici poručík Stanislav Solčanský.
Příprava techniky je individuální a některé nadrozměrné typy je nutné mechanicky upravit tak, aby bylo možné je po železnici vůbec přepravit. Zásadní jsou především celkové vnější rozměry a tvary přepravované techniky, které jsou limitovány mezinárodně smluvenou normou. Konkrétně bojovým vozidlům Pandur II 8x8 CZ je nutné snížit výškový profil snížením zbraňové věže.
„Před najetím Pandurem na vagón je nutné sundat veškeré nářadí a doplňky z vnější části vozidla a bezpečně je uvnitř zajistit proti pohybu. Nejdůležitější je ovšem snížení celkové výšky vozidla, což se řeší tzv. utopením zbraňové věže do profilu vozidla. K tomu jsou pod věží mechanismy, které se pomocí klíče uvolní a věž klesne o několik centimetrů dolů, na přepravní výšku,“ přiblížil postup velitel osádky velitelského vozidla rotný Jiří Lepšík.
Bojový prapor, který je součástí Úkolového uskupení MN BG SVK (z angl. Multinational Battlegroup Slovakia), se vyjma nadrozměrné techniky přesune do místa nasazení v celkem deseti samostatných skupinách vozidel. Několik vojáků s technikou bylo přepraveno již minulý týden. Hlavní proudy zahájily přesun včera, a kromě autobusů se veškeré přesuny realizují v noci, aby nenarušily plynulost silničního provozu.
„Každý jeden proud vozidel je složen ze zhruba dvou desítek kusů techniky, většinou nákladních automobilů. Pro převoz vojáků jsme využili autobusy a nadrozměrnou techniku přepravíme po železnici a na podvalnících,“ shrnul přepravu praporu do místa nasazení nadrotmistr Kuba.
Převzato z army.cz